Støtteordningen, hvor udvalgte beboere fik afhentet affald mandage og torsdage, er stoppet. De to unge beboere, som udgjorde “skraldeholdet” har fået besked om at standse afhentningerne. Denne information er desværre først nået frem til de berørte beboere og ejendomskontoret, da skraldeposerne begyndte at hobe sig op hos beboerne, der derfor begyndte at henvende sig.
Ordningen er stoppet på baggrund af, at de to frivillige der har afhentet skrald 2 gange om ugen, i den første og midlertidige prøveperiode, har fået lov til at deltage i fællesspisningen op til 15 dage hver måned. Når jeg personligt ikke har anset denne “byttehandel” som problematisk, så skyldes det mine rødder er i Roskilde, hvor det frivillige arbejde er ekstremt udbredt. Her er der ingen der betragter det som skattesnyd, når de frivillige får et måltid mad og/eller drikkevarer, når de vælger at stille op og hjælpe til.
Der har på intet tidspunk i forbindelse med affaldsordningen været påført ejendommen ekstra udgifter, tidsforbrug hos de lønnede ansatte, kontante honorarer eller lignende udbetalinger. De to piger, der frivilligt tilbød at hente skrald hos de ældre, har fået udleveret en liste med de beboere der potentielt kunne have brug for hjælp, samt adgang til en container. Derudover har de været 100% selvkørende fra start til slut.
Det er med stor ærgrelse, for både de berørte beboere, skraldeholdet og jeg, at ordningen ikke fortsætter. Det kommer som en overraskelse for mig, at vi som kollektivhus ikke må tilbyde et par beboere et måltid aftensmad (som der jo altid er rigeligt af), når de frivilligt yder praktisk hjælp til værdigt trængende ældre i kollektivet. Jeg må omvendt anerkende, at dette skatteteknisk kan anses som “sort arbejde”, som er klart ulovligt – også uanset at statskassen højest er blevet snydt for i omegnen af en 500-lap om måneden og maden nok ellers bare var blevet smidt ud.
Vi arbejder videre på at finde en model, hvor det er lovligt for beboere, der ulønnet hjælper med praktiske almennyttige udfordringer i kollektivet, at modtage forplejning i forbindelse med deres frivillige indsats. Indtil da er opfordringen herfra, at alle beboere overvejer, om jeres nabo måske har brug for hjælp til skraldet.
Mvh Jakob Frahm
Ejendomsinspektør
